|
Na twórczość
Jana Pawła II składa się wiele dzieł.
Zaliczamy do nich Encykliki dzieła literackie,
ksiązki, wiersze, poezje, sztuki teatralne.
Encyklika to pismo w formie listu papieża do
biskupów i wiernych całego świata. Porusza
najistotniejsze problemy z zakresu doktryny wiary,
organizacji Kościoła, życia
chrześcijańskiego, kultu oraz w kwestiach
społecznych. Początkami sięga czasów
apostolskich, gdy Piotr, Paweł, Jakub czy Jan
kierowali swoje listy do poszczególnych
Kościołów lokalnych. Z czasem szczególna rola
przypadła listom Biskupa Rzymu, wyjaśniającego
kwestie dyskusyjne. Po raz pierwszy terminu
"encyklika" użył papież Marcin I w
VII wieku. Natomiast od czasów Benedykta XIV
tytuły encyklik wyznaczają pierwsze słowa
tekstu, które zapowiadają podjętą
problematykę.
Począwszy od pontyfikatu Jana XXIII niektóre
encykliki, np. "Pacem in terris", są
adresowane do wszystkich ludzi dobrej woli i
stały się przedmiotem studiów oraz refleksji
różnych gremiów czy organizacji
międzynarodowych, np. ONZ. Fundamentem dla
encyklik papieskich Jana Pawła II jest nauczanie
Soboru Watykańskiego II, którego realizację
Ojciec Święty uczynił naczelnym zadaniem
swojej posługi apostolskiej. Oficjalne nauczanie
na Stolicy Apostolskiej Jan Paweł II rozpoczął
od ogłoszenia programowej encykliki "Redemptor
hominis" ("Odkupiciel człowieka")
w marcu 1979. Najnowsza, czternasta ogłoszona w
kwietniu 2003 roku, nosi tytuł "O
Eucharystii w życiu Kościoła". Niemal
każda z tych encyklik była wydarzeniem nie
tylko dla świata katolickiego. Encyklika "Redemptor
hominis" należy do bardziej znaczących
encyklik Ojca Świętego. Papież bardzo
wyraźnie podkreśla, że dokonane przez przez
Chrystusa odkupienie potwierdza "niezbywalną
godność i wartość każdej osoby ludzkiej bez
względu na jej wyznanie czy kulturę". Jan
Paweł II naucza w niej, że "powszechność
odkupienia jest odpowiedzią na powszechność
grzechu" oraz, że "odkupienie jako
odnowione stworzenie ustanowiło ład i harmonię
we wszelkich wymiarach ludzkiego życia". W
listopadzie 1980 r. Ojciec Święty ogłosił
kolejną encyklikę "Dives in misericordia"
("O Bożym miłosierdziu").
Poświęcona jest ona w głównej mierze
problematyce miłosierdzia Bożego i jego
znaczenia w moralności chrześcijańskiej. Rok
później - we wrześniu 1981 r. - Jan Paweł II
ogłosił encyklikę "Laborem exercens".
Jest w niej zawarta analiza problematyki pracy
ludzkiej w warunkach współczesnego świata.
Ojciec Święty rozwija ideę pierwszeństwa
osoby ludzkiej wobec rzeczy i samej pracy, która
- według papieża - winna być środkiem
utrzymania i pomnażania dobrobytu kraju oraz
samorealizacji człowieka. Omawia również
uprawnienia pracowników oraz rolę i zadania
związków zawodowych. W czerwcu 1985 r. ukazała
się kolejna encyklika "Slavorum Apostoli",
poświęcona dziełom misyjnym Kościoła. Ojciec
Święty ukazuje w niej misyjne i kulturowe
znaczenie dzieła Cyryla i Metodego w świetle
aktualnej sytuacji Kościoła i świata. Papież
wskazuje na związek między wiarą i kulturą.
Przedstawia sposoby pokonywania podziałów
między narodami, jak również między
Kościołami chrześcijańskimi. Rysuje w niej
wizję powszechności Kościoła, obejmującego
różne tradycje kulturowe z poszanowaniem ich
odrębności. Kolejną encykliką, którą
ogłosił Jan Paweł II w maju 1986 roku, była
"Dominum et Vivificantem" (O Duchu
Świętym w życiu Kościoła i świata). Papież
nawiązuje w niej do wiary Kościoła,
sformułowanej na Soborze Powszechnym w
Konstantynopolu w 381 r. i wyznawanej do dzisiaj
w Credo: "Wierzę w Ducha Świętego, Pana i
Ożywiciela". Jest on dopełnieniem Ojca i
Syna. W marcu 1987 r. Jan Paweł II wydał
encyklikę zatytułowaną "Redemptoris Mater"
("Matka Odkupiciela"). Ojciec Święty
stara się w niej ukazać centralne miejsce i
rolę Maryi w Kościele pielgrzymującym i
wynikające z jej podwójnego związku z
Chrystusem i Kościołem macierzyńskie
pośrednictwo. Uwzględnia również bogactwo
związków maryjnych w liturgiach Wschodu,
zwłaszcza bizantyjskiej. W encyklice tej papież
wskazał na znaczącą rolę kobiety w Kościele.
W grudniu tego samego roku Jan Paweł II
opublikował jeszcze jedną encyklikę "Sollicitudo
rei socialis", w której koncentruje się na
kwestiach społecznych współczesności.
Przypomina o istnieniu poważnych patologii w
świecie, zwłaszcza w zakresie zagrożenia
życia ludzkiego i pokoju w wyniku podziałów na
wrogie bloki polityczne. Ojciec Święty
akcentuje też konieczność uwzględnienia w
posłudze Kościoła tzw. opcji preferencyjnej na
rzecz ubogich, którymi są ludzie pozbawieni nie
tylko dóbr materialnych, ale także dóbr
duchowych. Encyklika ta zachęca do angażowania
się w kształtowanie stosunków społecznych
zgodnie z zasadą solidarności, a nie przez
eliminację przeciwników politycznych bądź
przemoc. Po trzech latach - w grudniu 1990 r. -
ukazuje się "Redemptoris Missio"
("Misja Odkupiciela"). Omawia ona
teologiczne podstawy ewangelizacji.
Charakteryzuje współczesną działalność
misyjną, wskazuje jako jej obszar takie
środowiska jak imigranci, młodzież, skupiska
biedy, wielkie miasta, jak również cały obszar
stosunków międzynarodowych. Załamaniu się
ideologii marksistowskiej i upadkowi systemu
komunistycznego poświęcona jest encyklika Jana
Pawła II "Centesimus annus", która
ogłoszona została w maju 1991 r. Rozwija ona
główne tezy katolickiej nauki społecznej w
świetle współczesnych doświadczeń
historycznych, zwłaszcza w aspekcie upadku
doktryn totalitarnych. Uznając osiągnięcia
gospodarcze kapitalizmu, zwraca uwagę na
zagrożenie wartości etycznych, wynikające z
absolutyzacji zasad liberalizmu. Zagadnienia
moralne omawia Jan Paweł II w encyklice "Veritatis
splendor" ("Blask prawdy"), która
została ogłoszona w sierpniu 1993 r. Ukazuje
ona oparte na Piśmie Świętym, a także
tradycji, racje moralnego nauczania Kościoła.
Wskazuje też na wewnętrzny, nierozerwalny
związek istniejący między wiarą i
moralnością oraz między wolnością i prawdą.
Najwięcej kontrowersji wzbudziła encyklika
"Evangelium vitae" ("Ewangelia
życia"), opublikowana w marcu 1995 r., w
której Ojciec Święty w sposób zdecydowany i
stanowczy broni wartości, a także
nienaruszalności życia ludzkiego. Wykłada w
niej i rozwija znane stanowisko Kościoła w
sprawie aborcji i eutanazji oraz zajmuje się
szczegółowo naturalnymi metodami planowania
rodziny, zachęcając do ich stosowania.
Występuje przeciwko eksperymentom biologicznym i
genetycznym na człowieku, sprzecznym z "Bożym
zamysłem". W grudniu tego samego roku
ukazuje się encyklika "Ut unum sint"
("Abyśmy byli jedno"), poświęcona
działalności ekumenicznej. Papież omawia w
niej zagadnienia dialogu katolików z
chrześcijanami prawosławnymi i protestanckimi
na temat zjednoczenia Kościoła
chrześcijańskiego. W kwietniu 1998 roku, Jan
Paweł II ogłosił kolejną encyklikę "Fides
et ratio". Ojciec Święty ukazuje w niej
relacje zachodzące między wiarą i rozumem.
Ostatnia encyklika ogłoszona przez Jana Pawła w
kwietniu 2003 roku nosi tytuł "O
Eucharystii w życiu Kościoła". Ojciec
Święty podkreśla w niej, że "Kościół
żyje dzięki Eucharystii. Ta prawda wyraża nie
tylko doświadczenie wiary, ale zawiera w sobie
istotę tajemnicy Kościoła". "Dzięki
Najświętszej Eucharystii, w której następuje
przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Pana",
Kościół "w sposób szczególny raduje
się" obecnością Boga - napisał Jan
Paweł II w encyklice. Papież udziela w niej
także odpowiedzi na nurtujące wielu
chrześcijan pytanie, czy jest zgodne z nauką
Kościoła wspólne sprawowanie Eucharystii przez
różne Kościoły chrześcijańskie (np. przez
katolików i prawosławnych lub katolików i
protestantów).
Większość swoich utworów Karol Wojtyła
pisał pod pseudonimem Andrzej Jawień. Jak
pisał znany krytyk literacki Wojciech Natanson,
na scenie ojczystego piśmiennictwa pojawił się
w trzydziestym roku życiu jako "gotowy
poeta", który wie, czego chce od literatury,
ma własny język artystyczny oraz własne sprawy
do rozstrzygnięcia. Rozpoczął od dużych form,
m.in. w latach 1950-52 ogłosił trzy poematy na
łamach "Tygodnika Powszechnego". W
1946 roku wydrukowana została "Pieśń o
Bogu ukrytym", w 1975 roku "Rozważania
o śmierci", a w 1979 roku - poemat "Myśląc
ojczyzna". Z pięciu napisanych przez Karola
Wojtyłę sztuk jedna zaginęła. Poświęcona
ona była prawdopodobnie tematyce Starego
Testamentu, która zawsze była bliska
przyszłemu papieżowi. Potwierdzeniem tego są
dwie sztuki napisane w 1940 roku pod wpływem
doświadczeń z września 1939 roku: "Hiob"
oraz "Jeremiasz". Pięć czy nawet
sześć lat (według różnych informacji)
poświęcił Karol Wojtyła na napisanie
następnej sztuki pt. "Brat naszego Boga"
(1944-1950). Jej bohaterem jest Brat Albert
Chmielowski - późniejszy święty, kanonizowany
przez samego Jana Pawła II. Dziesięć lat
później (w 1960 roku) Karol Wojtyła napisał
swoją najbardziej znaną i często wystawianą
sztukę "Przed sklepem jubilera".
Wykorzystał w niej liczne doświadczenia własne:
kapłańskie, pedagogiczne, psychologiczne i
moralne. "Przed sklepem jubilera" to
utwór poświęcony problemom miłości
małżeńskiej. Krytycy dostrzegli w niej
inspiracje romantyczne, norwidowskie. Do dwóch
ostatnich dramatów Jan Paweł II napisał
komentarz zatytułowany "Promieniowanie
ojcostwa". W lutym 2005 r. światło
dziennie ujrzała nowa książka papieża pt.
"Pamięć i tożsamość". Jest to
zbiór filozoficznych i historycznych refleksji
papieża na takie tematy, jak demokracja,
wolność i prawa człowieka, a także
totalitaryzmy XX wieku. Już teraz zwraca się
uwagę na to, że w książce znajdują się
poruszające wspomnienia, dotyczące zamachu na
życie papieża z 13 maja 1981 roku. Do napisania
tego tomu zainspirowały Jana Pawła II
przeprowadzone przed ponad dziesięcioma laty w
Castel Gandolfo rozmowy z księdzem profesorem
Józefem Tischnerem oraz profesorem Krzysztofem
Michalskim z Instytutu Nauk o Człowieku w
Wiedniu, które zostały wówczas nagrane.
Podjęte wtedy tematy papież postanowił
rozwinąć i zawrzeć w książce. Poemat
mistyczny - Jan Paweł II "Tryptyk Rzymski"
uważany jest przez wielu za syntezę
dotychczasowej twórczości literackiej Karola
Wojtyły. Osoby, które zapoznały się już z
tekstem poematu Ojca Świętego lub jego
fragmentami, mówią, że utwór w głęboko
religijnej perspektywie rozpatruje kwestie życia
i śmierci. Inspirowany jest osobistymi
doświadczeniami z bogatego w przemyślenia
życia Jana Pawła II.
Copyright © 2006 Ber. All rights reserved.
|